Modrá zóna

Modrá zóna

Modrá zóna je termínem označujícím oblasti, kde se obyvatelé vyznačují vysokou délkou svého života. Tento koncept byl představen Danem Buettnerem v roce 2005 v jeho článku v National Geographic Magazine. Buettner se inspiroval výzkumy stoletých lidí v oblasti Barbagia, které prováděli Gianni Pes a Michel Poulain a jejich výsledky byly zveřejněny v časopise Journal of Experimental Gerontology.

Modré zóny se nacházejí v rozvinutých a politicky stabilních zemích, ale přesto jsou oblastmi s nižšími ekonomickými prostředky a vzdálenějšími oblastmi, kde stále přetrvává tradiční způsob života. Tyto komunity sdílejí několik společných rysů, jako je preferování rostlinné stravy (zejména luštěnin a ořechů), pravidelná fyzická aktivita, absenci kouření, silnou náboženskou víru a pevné rodinné a sociální vazby.

Celkem existuje pět Modrých zón na světě:

  1. Loma Linda - adventistická komunita v Kalifornii, USA.
  2. Poloostrov Nicoya - Kostarika.
  3. Sardinie - Itálie.
  4. Ikaria - Řecko.
  5. Okinawa - Japonsko.

 

foto1

 

Kostarika není od USA geograficky tak daleko, ale v délce života je daleko před námi. Tento karibský národ je ekonomicky zabezpečený a má vynikající zdravotní péči. Svou roli však hrají i další faktory, zejména v Nicoye, 80 mil dlouhém poloostrově jižně od nikaragujských hranic.

Jedním z nich je "plan de vida" neboli důvod k životu, který podporuje pozitivní pohled starších lidí na život a pomáhá jim udržet se v aktivitě. Dalším je zaměření na rodinu a zvláštní schopnost naslouchat a smát se. Století lidé z Nicoyanu se často navštěvují se sousedy a mají tendenci žít s rodinami a dětmi nebo vnoučaty, kteří jim poskytují podporu a také smysl života.

 

Bez názvu (1300 x 900 px) (3)

 

A jak zní rady těchto Kostaričanů pro prožití delšího života?

Mějte "plan de vida" 


Úspěšní stoletý lidé mají silný smysl pro cíl. Cítí se potřební a chtějí přispět k většímu dobru.

 

Pijte tvrdou vodu

Nikoyjská voda je vápníkem nabitý nápoj, který tu všechno posiluje - od kostí místních krav až po místní obyvatele. Výsledkem? Málo srdečních problémů a silné kyčle, které se rozhodly, že se u nich zlomeniny prostě nebudou vyskytovat.

 

Zaměřte se na rodinu

Století lidé z oblasti Nicoya obvykle žijí se svými rodinami a děti nebo vnoučata jim poskytují podporu a pocit smysluplnosti a sounáležitosti.

Jezte lehkou večeři

Jíst méně kalorií se zdá být jedním z nejjistějších způsobů, jak si prodloužit život. Nikojci jedí lehkou večeři brzy večer. Po většinu svého života se nikojští století lidé stravovali tradiční mezoamerickou stravou, jejíž hlavní složkou byly "tři sestry" zemědělství: dýně, kukuřice a fazole.

Bez názvu (1300 x 900 px) (4)

Zdroj: www.bluzones.com

 

Udržujte sociální život

Stoleté nikojské občany často navštěvují sousedé. Umí naslouchat, smát se a vážit si toho, co mají.

 

Hýbejte se

 

Zdá se, že stoletým lidem přináší fyzická práce radost po celý život. V každodenních fyzických pracích nacházejí radost. To se ne každému u nás podaří, ale pracovní fyzickou zátěž dokážeme nahradit pravidelným sportem.

 

Dopřejte si trochu slunce :)

Nikojci se pravidelně vystavují slunečnímu záření, které pomáhá jejich tělu produkovat vitamin D pro silné kosti a zdravé fungování organismu. Nedostatek vitaminu D je spojen s řadou problémů, jako je osteoporóza a srdeční onemocnění, ale pravidelné a "chytré" vystavování se slunečnímu záření (asi 15 minut na nohou a rukou) může pomoci doplnit vaši stravu a zajistit, abyste měli dostatek této životně důležité živiny.

 

A Hlavně, Pijte Nikojskou kávu!

 

Sumasumárum

Užívejte si života, na noc se nepřežírejte, neseďte tolik za těmi počítači a běžte si občas zaběhat. Milujte svou rodinu a přátele, protože to je nejvíc. Každý ráno si nalejte šálek kávy Diria a zapijte ho tvrdou vodou :))

V důchodu si povíme! :)

 

Návrh bez názvu (14)

 

 

Číst článek
1 položek celkem